Universal participation through universal design for language learning: Teaching in heterogeneous EFL classes 

See me on the Flipped Side (Coming Soon!)

Forthcoming

Blume, C. (i.V.). Fremdsprachenunterricht gamifiziert? In G. Blell, J. Oldendörp, & A. Kuhrs Woltin (Eds.), Fremdsprachendidaktik kurzgefasst: brief. breve. bref. Westermann.

Double-blind peer reviewed

Buendgens-Kosten, J. & Blume, C. (2022). Neurodiversität– (k)ein Thema für die Fremdsprachendidaktik? [Neurodiversity -- (Not) A Topic for Foreign Language Didactics?]. Zeitschrift für interkulturellen Fremdsprachenunterricht [Journal for intercultural foreign language instruction], 27(2), 225-247. https://doi.org/10.48694/zif.3501                                                       
                     
Jones, M., & Blume, C. (2022). Accent difference makes no difference to phoneme acquisition. TESL-EJ, 26(3). https://doi.org/10.55593/ej.26103a3                                               

Marci-Boehncke, G. & Blume, C. (September 2022). „Digital Backbone“ – inklusive digitale Medienbildung im Fachcurriculum Lehramt ["Digital Backbone" -- Inclusive digital media education in subject-specific teacher education]. In GMW, Digital Lehre nachhaltig gestalten [Designing sustainable digital education]. Gesellschaft für Medien in der Wissenschaft, Karlsruhe. https://www.waxmann.com/index.php?eID=download&buchnr=4633

Blume, C. (2021). Preparing pre-service teachers for the singular they: Inclusive EFL teacher education. In D. L. Banegas, G. Beacon & M. Pérez Berbain (En ), International perspectives in English Language Teaching. International perspectives on diversity (191-210). Palgrave. https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-74981-1  

Blume, C. (2021). Inclusive digital games in the transcultural communicative classroom. ELT Journal, 75(2), 181-192. https://doi.org/10.1093/elt/ccaa084  

Blume, C. (2020). German teachers’ digital habitus and their pandemic pedagogy. Postdigital Science and Education, 2(3), 879–905. https://doi.org/10.1007/s42438-020-00174-9  
 

Blume, C. (2020). Games people (don't) play: An analysis of pre-service EFL teachers' behaviors and beliefs regarding digital game-based language learning. Computer Assisted Language Learning, 33(1/2), 109–132. https://doi.org/10.1080/09588221.2018.1552599  

Blume, C., Gerlach, D., Roters, B. & Schmidt, T. (2019). Didaktische und methodische Ansätze zur Entwicklung der fachdidaktischen Inklusionskompetenz von angehenden Fremdsprachenlehrkräften. Herausforderung Lehrer_innenbildung, 2(3), 296–322. https://doi.org/10.4119/hlz-2475                                            


Blume, C., Gerlach, D., Roters, B. & Schmidt, T. (2019). The ABCs of inclusive English teacher education: Attitudes, beliefs, and (reflective) competence. TESL-EJ, 22(4). http://www.tesl-ej.org/wordpress/issues/volume22/ej88/ej88a6/ 

Blume, C. (2019). Playing by their rules: Why issues of capital (should) influence digital game-based language learning in schools. CALICO Journal, 36(1), 19–38. 

Blume, C., Schmidt, T. & Schmidt, I. (2017). An imperfect union? Enacting an analytic and evaluative framework for digital games for language learning. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 28(2), 209–231. 

Blume, C. L. (1995). An education in authority: Individuality in German schools. The Educational Forum, 60(1), 79–84. 


  

Invited submissions

Blume, C. (2023). Innovation and digitalisation of education in Germany. In A. Klein & M. Sarmah (Eds.), Panorama: Insights in Asian and European affairs (pp. 187–201). Konrad-Adenauer-Stiftung Ltd. https://www.kas.de/documents/288143/21897256/Panorama_2022_02_ESD_v5e_Blume.pdf/6d50d139-20e4-cd47-d8d5-d3efcce4d2e9?t=1671430413899

Will, L. & Blume, C. (2022). Reden ist Silber, Kollaboration ist Gold: Die Aktivierung angehender Englischlehrkräfte in einer digital gestützten Community of Practice. In L. Will, T. Zeyer, H. Martinez & J. Kurtz (Hrsg.), Giessener Beiträge zur Fremdsprachendidaktik. Dimensionen digitaler Lehre in der universitären Fremdsprachenlehrkräftebildung (S. 95–118). Narr.

Blume, C. (2022). My text is in another tipi: Indigenous serious gaming for critical digital literacy in the EFL classroom. Anglistik, 33(1), 77–95. https://doi.org/10.33675/ANGL/2022/1/9  

Blume, C., Gerlach, D., Roters, B. & Schmidt, T. (2021). Mindsets and reflection in teacher education for inclusive language classrooms. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 32(1), 25–46. 


Blume, C. & Reinhardt, J. (2020). Gaming as a critical language learning practice. In D. Gerlach (Hrsg.), Kritische Fremdsprachendidaktik (87-106). Narr. 

Blume, C. & Schmidt, T. (2020). Pädagogischer Doppeldecker – Blended Learning als Methode für die Entwicklung von inklusiven Einstellungen und fachdidaktischem Wissen in der Lehrkräfteausbildung im Fach Englisch als Fremdsprache [A pedagogic double-decker -- Blended learning as a method to develop inclusive attitudes and subject-specific knowledge in EFL teacher education]. In H. Niesen, D. Elsner & B. Viebrock (Hrsg.), Hochschullehre digital gestalten in der (fremd-)sprachlichen LehrerInnenbildung: Inhalte, Methoden und Aufgaben. Narr.

Blume, C. & Schmidt, T. (2020). All kinds of special: Using multi-perspective classroom videography to prepare EFL teachers for learners with special educational needs. In F. Lenz, M. Frobenius & R. Klattenberg (Hrsg.), Classroom Observation. Peter Lang. 

Blume, C., Kielwein, C. & Schmidt, T. (2018). Potenziale und Grenzen von Task-Based Language Teaching als methodischer Zugang im (zieldifferent-)inklusiven Unterricht für Schülerinnen und Schüler mit Lernbesonderheiten [Potential and limitations of task-based language teaching as a teaching method in (differentiated] inklusive instruction for lerners with learning differences]. In B. Roters, D. Gerlach & S. Eßer (Eds.), Beiträge zur Schulentwicklung. Inklusiver Englischunterricht (pp. 27–48). Waxmann. 

Blume, C. L. & Würffel, N. (2018). Using technologies for foreign language learning in inclusive settings. Fremdsprachen Lehren und Lernen, 47(2), 8–27. 

Blume, C., Schmidt, T. & Schmidt, I. (2018). Jogos digitais interativos e aplicativos gamificados para aprendizagem de línguas. In G. Marques-Schäfer & Rozenfeld, Cibele Cecilio de Faria (Hrsg.), Ensino de Línguas e Tecnologias Móveis: Políticas Públicas, Conceitos, Pesquisas e Práticas em Foco. Edições Hipótese. 

Schmidt, T., Blume, C. & Schmidt, I. (2018). Critérios para análise de jogos e aplicativos voltados para aprendizagem de línguas. In G. Marques-Schäfer & Rozenfeld, Cibele Cecilio de Faria (Hrsg.), Ensino de Línguas e Tecnologias Móveis: Políticas Públicas, Conceitos, Pesquisas e Práticas em Foco.Edições Hipótese. 

Blume, C. & Schmidt, T. (2017). One size fits none: Adaptivity in digital games for language learning. In J. Appel, S. Jeuk & J. Mertens (Eds.), Sprachen lehren. Dokumentation zum 26. Kongress für Fremdsprachendidaktik der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF) (S. 253–268). Schneider Hohengehren. 

Schmidt, I. & Blume, C. (2016). Wir müssen reden. Interaktive Anwendungen zum fremdsprachlichen Sprechtraining [We need to talk. Interactive applications for foreign language speaking practice]  In T. Zeyer, S. Stuhlmann & R. D. Jones (Eds.), Interaktivität beim Fremdsprachenlehren und -lernen mit digitalen Medien: Hit oder hype? (S. 211–235). Narr. 

 

Teaching publications

Blume, C. & Hübner, A. (2021). Von Rebellen und Patrioten: Ein digitales Lernspiel für den fremdsprachlichen Englischunterricht [About rebels and patriots: A digital educational game for English as a foreign language instruction]. In J. Bündgens-Kosten & P. Schildhauer (Hrsg.), Englischunterricht in einer digitalisierten Gesellschaft (S. 144–154). Beltz. 

Blume, C. (2020). Playing the past to understand the present: Using a serious digital game in the EFL classroom. Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch (167), 40–46. 

Blume, C. (Hrsg.). (2013). Neusprachliche Bibliothek. Ray Bradbury's There Will Come Soft Rains. Diesterweg. 

Blume, C. (2012). The World is Flat: Excerpts and key supplementary texts. Neusprachliche Bibliothek. Diesterweg. 

Steinbeck, R. & Blume, C. (1997). Heimatlos in der Heimat: Minderheiten in Deutschland. A Curriculum Unit for Advanced Students of German. Stanford Program for International & Cross-Cultural Education.  

Blume, C. & Hübner, A. (2021). Von Rebellen und Patrioten: Ein digitales Lernspiel für den fremdsprachlichen Englischunterricht [About rebels and patriots: A digital educational game for English as a foreign language instruction]. In J. Bündgens-Kosten & P. Schildhauer (Hrsg.), Englischunterricht in einer digitalisierten Gesellschaft (S. 144–154). Beltz. 

Blume, C. (2020). Playing the past to understand the present: Using a serious digital game in the EFL classroom. Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch (167), 40–46. 

Blume, C. (Hrsg.). (2013). Neusprachliche Bibliothek. Ray Bradbury's There Will Come Soft Rains. Diesterweg. 

Blume, C. (2012). The World is Flat: Excerpts and key supplementary texts. Neusprachliche Bibliothek. Diesterweg. 

Steinbeck, R. & Blume, C. (1997). Heimatlos in der Heimat: Minderheiten in Deutschland. A Curriculum Unit for Advanced Students of German. Stanford Program for International & Cross-Cultural Education. 

Other publications 

Blume, C. (2022). Beiträge: Authentizität, Kompetenzorientiertes Fremdsprachenlernen; Interaktivität; Selbstkorrektur [Encyclopedia entries: Authenticity; competence-oriented foreign language learning; interactivity; self-correction]. In Schierholz (Hg.), Wörterbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft(WSK), Bd. 16 Sprachdidaktik. Erstsprache, Zweitsprache, Fremdsprache. Mouton de Gruyter. 

Parrisius, C., Pieronczyk, I., Blume, C., Wendebourg, K., Pili-Moss, D., Assmann, M., Beilharz, S., Bodnar, S., Colling, L., Holz, H., Middelanis, L., Nuxoll, F., Schmidt-Peterson, J., Meurers, D., Nagengast, B., Schmidt, T. & Trautwein, U. (2022). Using an intelligent tutoring system within a task-based learning approach in English as a foreign language classes to foster motivation and learning outcome (Interact4School): Pre-registration of the study design. PsychArchiveshttps://doi.org/10.23668/psycharchives.5366  

Gerlach, D., & Vogt, K. (2021). Positionspapier der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF): Inklusiver Fremdsprachenunterricht. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung [Position paper of the German Society for Foreign Language Research: Inclusive foreign language instruction], 32(1), 21–50. https://doi.org/10.1007/978-3-476-04933-9_3 . With Blume, C., Chilla, S., Doetjes, G., Eisenmann, M., Engelen, S., Heine, L.,  Küppers, A., Marx, N., Mertens, J., Schmidt, T., Springob, J., Wieland, K., & Wilden, E. 

Blume, C., Hübner, A., Keck. M. (2020). Remote learning with American studies. http://blog.asjournal.org/remote-learning-with-american-studies/ 

Blume, C. (2019). Investigating digital game-based language learning: Applications, actors, and issues of access (Dissertation). Leuphana Universität Lüneburg, Lüneburg. https://ogy.de/BlumeDGBLL 

Blume, C., Gerlach, D., Benitt, N., Eßer, S., Roters, B., Springob, B., Schmidt, T. (Hrsg.). (2019). Perspektiven inklusiven Englischunterrichts: Gemeinsam lehren und lernen. Dokumentation zur Tagung vom 20. und 21. September 2018 an der Leuphana Universität Lüneburg [Perspectives on inclusive English instruction: Teaching and learning together. Documentation of the conference from 20. and 21. September 2018 held at the Leuphana University Lüneburg]. https://inklusiver-englischunterricht.de 

Blume, C. (2017). What inclusive English education means to me. https://inklusiver-englischunterricht.de/2017/11/what-inclusive-english-education-means-to-me/ 

Reviewer

I have reviewed for the following journals: Teaching and Teacher Education, Ludic Language Pedagogy Journal, CALL Journal, TEFL-EJ, Language Learning & Technology, Foreign Language Annals 

Presentations

Lectures and panels

Blume, C., & Engelen, S. (September 2022). Higher order inclusion: Promoting inclusion in second language teacher education. Invited symposium. University of Vienna. SLTED: Second Language Teacher Education, Vienna. 
 

You can find the materials for the symposium here:
The case studies
The list of recommended readings
The slides 



The ELLeN Project Team (September 2022). Multiplier Event: English Language Learning and Neurodiversity. Pre-Conference Symposium. Bergische Universität Wuppertal. Professionstagung: Wissen, Können, Handeln für den fremdsprachlichen Unterricht. Fremdsprachendidaktische Perspektiven auf (angehende) Lehrpersonen, Professions- und Wissensforshung, Wuppertal.  

Die Materialien finden Sie hier. 


Will, L., Blume, C., & Kurtz, J. (September 2022). Aktivierung angehender Englischlehrkräfte durch die Etablierung einer digital gestützten Community of Practice in einem Theorie-Praxis-Projekt zur Förderung der Mündlichkeit im Schulunterricht. Bergische Universität Wuppertal. Wissen, Können und Handeln für den fremdsprachlichen Unterricht, Wuppertal.

Will, L., & Blume, C. (September 2022). Learning to speak: EFL student teachers and learners in digitally-mediated dialogue. SLTED: Second Language Teacher Education, Vienna.

Schmidt, T., Blume, C., Gerlach, D., & Roters, B. (September 2022). ‘Teaching as a journey, not a destination.’ Examining the Inclusive Mindsets, Attitudes and Reflective Competence of Pre-Service and Experienced EFL Teachers in Germany. SLTED: Second Language Teacher Education, Vienna.

Middelanis, L., & Blume, C. (September 2022). Where tasks, technology, and textbooks meet: Intelligent tutoring systems on the task-based language teacher’s horizon. SLTED: Second Language Teacher Education, Vienna. 

Blume, C., Schmidt, T., Meurers, D., Middelanis, L. & Pili-Moss, D. (August 2022). Intelligent tutoring systems on the task-based language teacher’s horizon. 9th International Conference on Task-Based Language Teaching, Innsbruck. 

Blume, C., Schmidt, T., Meurers, D., Middelanis, L. & Pili-Moss, D. (August 2022). Strengthening Form-Focused Practice in Task-Based Language Teaching Through Intelligent CALL. EUROCALL, Iceland. 

Blume, C. (March 2022). Digital differentiation for inclusion. Invited lecture in the series „See you on the Flip(ped) Side: Fostering Digitalisation for Future English Teachers via Spotlight Lectures in a Digital Environment“. WWU Münster. 

 

Chien, J., Kuhn, J., York, J., Blume, C. & Chen, H. (March 2022). Reimagining English Teaching and Learning Through Gameplay. Invited Symposium. TESOL International Congress, online. 

Blume, C. (October 2021). On the Internet, nobody knows you’re a meatball: Digitality for an inclusive EFL classroom. Invited Keynote. WWU Münster. ZfsL Gelsenkirchen. Technologically Enhanced Online Opportunities for Language Learning in Inclusive Education (TOOLs), Münster. 

Blume, C., Gerlach, D., Roters, B. & Schmidt, T. (September 2021). Do mindsets make a difference? Professionalizing teachers for inclusive language learning environments. Deutsche Gesellschaft für Fremdsprachenforschung. 29. DGFF Kongress – Standortbestimmungen [German Society for Foreign Language Research. 29th Annual Congress – Situated Contexts], online.
 

Blume, C. (August 2021). Complexifying classroom interactional competence. AILA. World Congress of Applied Linguistics, Groningen, The Netherlands (Online). 

Blume, C. & Schmidt, T. (July 2021). Vom multiperspektivischen Unterrichtsmitschnitt zum multiperspektivischen Lernbaustein – Prozesse, didaktische Aufbereitung, Lerneffekte. Internationale Vereinigung der Germanistik [From multiperspective classroom videos to multiperspective learning modules – Processes, didactics, effects]. XIV. Kongress der Internationalen Vereinigung für Germanistik, [24th Annual Congress of the International Association for German], Palermo, Italy (Hybrid). 

Blume, C., Meurers, D., & Schmidt, T. (June 2021). Taking ICALL to task: Blending form-focus and task-based foreign language learning. CALICO Annual Conference: Global Realities, online. 

Blume, C. (December 2020). Universal participation through universal design for language learning: Teaching in heterogeneous EFL classes. Invited Lecture. University Duisburg-Essen. 

Blume, C. (January 2020). Including all learners in the EFL classroom: Task considerations. Invited lecture. Goethe-Universität Frankfurt. 

Arispe, K., Blume, C., Elliot, R. & Wesely, P. (May 2019). 21st century skills for all: Social justice, maker culture and teacher education. Invited symposium. CALICO, Montréal, Canada. 

Blume, C. & Bollmann, L. (May 2019). QualiTIES: Qualifying Teachers for Innovative English Settings. Landesweites Modellvorhaben für die Entwicklung eines Blended-Learning-Formats [Statewide pilot initiative to develop a blended learning format]. Ministerium für Schule und Bildung [Ministry for Schools and Education], Düsseldorf. 

Blume, C. (March 2019). Can digital game-based language learning bridge the digital divide? Educating the Global Citizen - International Perspectives on Foreign Language Teaching in the Digital Age, Ludwigs-Maximilians-University, München. 

Blume, C., Roters, B. & Schmidt, T. (September 2018). The ABCs of inclusive English teacher education: Attitudes, beliefs and (reflective) competence. Symposium. Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF) [Working group for empirical pedagogical research], Lüneburg. 

Trautmann, M., Kötter, M., Schmidt, T. & Blume, C. (September 2017). Inclusive English: Where do we go from here? Panel discussion. Deutsche Gesellschaft für Fremdsprachenforschung. 27. Kongress: Sprachen Lernen Integriert - Global, Regional, Lokal [German Society for Foreign Language Research. 27th Annual Congress: Integrated Language Learning – Global, Regional, Local], Jena. 

Workshops

Effective Differentiation for All


Blume, C. (January 2022). Inklusion im Englischunterricht [Inclusion in English instruction]. Landesinstitut für Pädagogik und Medien des Saarlandes [State Institute for Pedagogy and Media for the Saar]. Online. 


Blume, C. (October 2021). Seriously inclusive EFL through digital gaming. WWU Münster. ZfsL Gelsenkirchen [Teacher Center for Educational Training Gelsenkirchen]. Technologically enhanced online opportunities for language learning in inclusive education, Münster. 

Blume, C. (September 2021). Open Source Anwendungen zur Förderung der Interaktion, Kollaboration und Reflexion in der Hochschullehre [Open-source applications to foster interaction, collaboration, and reflection in tertiary teaching]. Technical University Dortmund. Day for Digital Teaching, Dortmund. 

Blume, C. (November 2020). Digital tools for English in times of Corona. Schule Marienau. Dahlenburg.  

Blume, C., & Plattner, M. (February 2020). Teaching English as a foreign language to learners with hearing impairment. Goethe Lehrerakademie 5. Fachdidaktik Englisch-Tag [Goethe Teaching Academy, Fifth Annual English Didactics Day], Frankfurt am Main. 

Blume, C. & Dorok, S. (November 2019). Der Einsatz von iPads im heterogenen Englischunterricht ab Klasse 7 [Using iPads in heterogeneous English classes, grades 7 and up]. Lehrkraftfortbildung im Verbundprojekt „Interprofessionelle kooperative Unterrichtsplanung in der Sekundarstufe I“ [Teacher professional development consortium, “Interprofessional Cooperative Instructional Planning in the Early Secondary Grades”], Bergische University Wuppertal. 

Blume, C. (November 2019). Spielerische Ansätze im Fremdsprachenunterricht [Playful approches to foreign language teaching]. Fachtag für Lehrkräfte „Digitale Medien im Englischunterricht“ [Teacher professional development day “Digital Media in English Instruction“], Justus-Liebig-University, Gießen. 

Blume, C. (July 2019). H5P in university teaching. Jahrestreffen der Computer-Assisted Language Learning AG [Annual meeting of the Computer-assisted Language Learning Working Group], Justus-Liebig-University, Gießen. 

Blume, C., & Dorok, S. (May 2019). Einsatz von H5P im Fremdsprachenunterricht [Using H5P for Language Instruction]. State Quality and Support Agency for Schools in North Rhine- Westphalia. Professional development day “Abitur-Online 2019,” Soest. 

Blume, C., & Kielwein, C. (September 2017). Inclusive English instruction in the task-based language classroom. 9. Fremdsprachentage des Landesinstituts für Lehrerbildung und Schulentwicklung [Ninth Annual Foreign Language Professional Development Days of the State Institute for Teacher Education and School Development], Hamburg. 

Blume, C. (September 2017). Gamification in ELT: Meeting the needs of all learners. Lehrkraftfortbildung des Landesinstituts für Schulqualität und Lehrerbildung Sachsen-Anhalt [Professional development session of the State Institute for School Quality and Teacher Education in Saxony-Anhalt], Halle.