Forthcoming

Schmit, J., Klassen, L., Wucherpfennig, S., Blume, C., Rossa, H. & Schmidt, T. (i.V.). DELT – Digitally-enhanced Language Teaching. Ein standortübergreifendes Lehr-Lernkonzept zur digitalisierungsbezogenen Professionalisierung von Englischlehramtsstudierenden. In N. Kulovics, O. Mentz & T. Raith (Hrsg.), Dokumentation zum 30. Kongress für Fremdsprachendidaktik der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (Arbeitstitel). Schneider Verlag Hohengehren.

Blume, C., Chilla, S., & Roters, B. (i.V.). Symposium: Inclusive languaging – Grenzen, Grenzräume, Entgrenzungen. In N. Kulovics, O. Mentz & T. Raith (Hrsg.), Dokumentation zum 30. Kongress für Fremdsprachendidaktik der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (Arbeitstitel). Schneider Verlag Hohengehren.

Blume, C. & Gerlach, D. (angenommen). Searching for social justice in additional language learning and teaching in Germany. In A. Biel & F. Esleben (Hrsg.), Taking action in language education: Bringing social justice into the classroom (working title). Multilingual Matters.

Blume, C., Middelanis, L., & Schmidt, T. (i.D.). Where tasks, technology, and textbooks meet: An exploratory analysis of EFL teachers‘ perceived affordances of an ILTS. In A. Ketzer-Nöltge & N. Würffel (Hrsg.), Kolloquium Fremdsprachen Unterricht. Lehrwerke 4.0. Peter Lang.

Blume, C. (i.D.). Fremdsprachenunterricht gamifiziert? In G. Blell, J. Oldendörp, & A. Kuhrs Woltin (Hrsg.), Fremdsprachendidaktik kurzgefasst: brief. breve. bref. Westermann

 

Double-blind peer reviewed

Blume, C. & Bündgens-Kosten, J. (2023). The role of digitality for neurodivergent English language learners: Agency and well-being within and outside the ELT classroom. AAA– Arbeiten aus Anglistik und Amerikanistik Agenda: Advancing Anglophone Studies, 48(2), 211–235. https://doi.org/10.24053/AAA-2023-0012

Blume, C. (2023). Ene, Mene, Muh, Raus Bist Du? Digitale Spiele als inklusive Lerngelegenheit in der Fremdsprachenlehrkraftbildung. FLuL – Fremdsprachen Lehren und Lernen, 52(2), 90–107.

Blume, C., García López, R. E. & Will, L. (2023). Leveraging collaboration: A digitally-mediated pedagogies-of-enactment approach to pre-service language teacher education. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 34(1), 53–74.

Blume, C. (2022). My text is in another tipi: Indigenous serious gaming for critical digital literacy in the EFL classroom. Anglistik, 33(1), 77–95. https://doi.org/10.33675/ANGL/2022/1/9

Blume, C. & Marci-Boehncke, G. (2023). Digitalisierung (nicht nur) im Dienst der Inklusion in der Lehramtsausbildung der sprachlichen Kernfächer. QfI – Qualifizierung für Inklusion. Online-Zeitschrift zur Forschung über Aus-, Fort- und Weiterbildung, 5(2), 1–17. https://doi.org/10.21248/qfi.116

Buendgens-Kosten, J. & Blume, C. (2022). Neurodiversität– (k)ein Thema für die Fremdsprachendidaktik? [Neurodiversity — (Not) A Topic for Foreign Language Didactics?]. Zeitschrift für interkulturellen Fremdsprachenunterricht [Journal for intercultural foreign language instruction], 27(2), 225-247. https://doi.org/10.48694/zif.3501

Jones, M., & Blume, C. (2022). Accent difference makes no difference to phoneme acquisition. TESL-EJ, 26(3). https://doi.org/10.55593/ej.26103a3   

Marci-Boehncke, G. & Blume, C. (2022). „Digital Backbone“ – inklusive digitale Medienbildung im Fachcurriculum Lehramt. In B. Standl (Hrsg.), Medien in der Wissenschaft: Bd. 80, Digitale Lehre nachhaltig gestalten (1. Aufl., S. 156–160). Waxmann.

Pili-Moss, D., Schmidt, T., Blume, C., Middelanis, L. & Meurers, D. (2022). Enhancing EFL classroom instruction via the FeedBook: effects on language development and communicative language use. In B. Arnbjörnsdóttir, B. Bédi, L. Bradley, K. Friðriksdóttir, H. Garðarsdóttir, S. Thouësny & M. J. Whelpton (Hrsg.), Intelligent CALL, granular systems and learner data: short papers from EUROCALL 2022 (S. 328–333). Research-publishing.net. https://doi.org/10.14705/rpnet.2022.61.1479

Blume, C. (2021). Preparing pre-service teachers for the singular they: Inclusive EFL teacher education. In D. L. Banegas, G. Beacon & M. Pérez (eds.), International perspectives in English Language Teaching. International perspectives on diversity (191-210). Palgrave. https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-74981-1  

Blume, C. (2021). Inclusive digital games in the transcultural communicative classroom. ELT Journal, 75(2), 181-192. https://doi.org/10.1093/elt/ccaa084  

Blume, C. (2020). German teachers’ digital habitus and their pandemic pedagogy. Postdigital Science and Education, 2(3), 879–905. https://doi.org/10.1007/s42438-020-00174-9  

Blume, C. (2020). Games people (don’t) play: An analysis of pre-service EFL teachers‘ behaviors and beliefs regarding digital game-based language learning. Computer Assisted Language Learning, 33(1/2), 109–132. https://doi.org/10.1080/09588221.2018.1552599  

Blume, C., Gerlach, D., Roters, B. & Schmidt, T. (2019). Didaktische und methodische Ansätze zur Entwicklung der fachdidaktischen Inklusionskompetenz von angehenden Fremdsprachenlehrkräften. Herausforderung Lehrer_innenbildung, 2(3), 296–322. https://doi.org/10.4119/hlz-2475                                        

Blume, C., Gerlach, D., Roters, B. & Schmidt, T. (2019). The ABCs of inclusive English teacher education: Attitudes, beliefs, and (reflective) competence. TESL-EJ, 22(4). http://www.tesl-ej.org/wordpress/issues/volume22/ej88/ej88a6/ 

Blume, C. (2019). Playing by their rules: Why issues of capital (should) influence digital game-based language learning in schools. CALICO Journal, 36(1), 19–38. 

Blume, C., Schmidt, T. & Schmidt, I. (2017). An imperfect union? Enacting an analytic and evaluative framework for digital games for language learning. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 28(2), 209–231. 

Blume, C. L. (1995). An education in authority: Individuality in German schools. The Educational Forum, 60(1), 79–84. 


Invited submissions

Blume, C., García López, R. E., & Will, L. (2023). Leveraging collaboration: A digitally-mediated pedagogies-of-enactment approach to pre-service language teacher education. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 34(1), 53–74.

Blume, C. (2023). Innovation and digitalisation of education in Germany. In A. Klein & M. Sarmah (Eds.), Panorama: Insights in Asian and European affairs (pp. 187–201). Konrad-Adenauer-Stiftung Ltd. https://www.kas.de/documents/288143/21897256/Panorama_2022_02_ESD_v5e_Blume.pdf/

Will, L. & Blume, C. (2022). Reden ist Silber, Kollaboration ist Gold: Die Aktivierung angehender Englischlehrkräfte in einer digital gestützten Community of Practice. In L. Will, T. Zeyer, H. Martinez & J. Kurtz (Hrsg.), Giessener Beiträge zur Fremdsprachendidaktik. Dimensionen digitaler Lehre in der universitären Fremdsprachenlehrkräftebildung (S. 95–118). Narr.

Blume, C., Gerlach, D., Roters, B. & Schmidt, T. (2021). Mindsets and reflection in teacher education for inclusive language classrooms. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 32(1), 25–46. 

Blume, C. & Reinhardt, J. (2020). Gaming as a critical language learning practice. In D. Gerlach (Hrsg.), Kritische Fremdsprachendidaktik (87-106). Narr. 

Blume, C. & Schmidt, T. (2020). Pädagogischer Doppeldecker – Blended Learning als Methode für die Entwicklung von inklusiven Einstellungen und fachdidaktischem Wissen in der Lehrkräfteausbildung im Fach Englisch als Fremdsprache [A pedagogic double-decker — Blended learning as a method to develop inclusive attitudes and subject-specific knowledge in EFL teacher education]. In H. Niesen, D. Elsner & B. Viebrock (Hrsg.), Hochschullehre digital gestalten in der (fremd-)sprachlichen LehrerInnenbildung: Inhalte, Methoden und Aufgaben. Narr.

Blume, C. & Schmidt, T. (2020). All kinds of special: Using multi-perspective classroom videography to prepare EFL teachers for learners with special educational needs. In F. Lenz, M. Frobenius & R. Klattenberg (Hrsg.), Classroom Observation. Peter Lang. 

Blume, C., Kielwein, C. & Schmidt, T. (2018). Potenziale und Grenzen von Task-Based Language Teaching als methodischer Zugang im (zieldifferent-)inklusiven Unterricht für Schülerinnen und Schüler mit Lernbesonderheiten [Potential and limitations of task-based language teaching as a teaching method in (differentiated] inklusive instruction for lerners with learning differences]. In B. Roters, D. Gerlach & S. Eßer (Eds.), Beiträge zur Schulentwicklung. Inklusiver Englischunterricht (pp. 27–48). Waxmann. 

Blume, C. & Würffel, N. (2018). Using technologies for foreign language learning in inclusive settings. Fremdsprachen Lehren und Lernen, 47(2), 8–27. 

Blume, C., Schmidt, T. & Schmidt, I. (2018). Jogos digitais interativos e aplicativos gamificados para aprendizagem de línguas. In G. Marques-Schäfer & Rozenfeld, Cibele Cecilio de Faria (Hrsg.), Ensino de Línguas e Tecnologias Móveis: Políticas Públicas, Conceitos, Pesquisas e Práticas em Foco. Edições Hipótese. 

Schmidt, T., Blume, C. & Schmidt, I. (2018). Critérios para análise de jogos e aplicativos voltados para aprendizagem de línguas. In G. Marques-Schäfer & Rozenfeld, Cibele Cecilio de Faria (Hrsg.), Ensino de Línguas e Tecnologias Móveis: Políticas Públicas, Conceitos, Pesquisas e Práticas em Foco.Edições Hipótese. 

Blume, C. & Schmidt, T. (2017). One size fits none: Adaptivity in digital games for language learning. In J. Appel, S. Jeuk & J. Mertens (Eds.), Sprachen lehren. Dokumentation zum 26. Kongress für Fremdsprachendidaktik der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF) (S. 253–268). Schneider Hohengehren. 

Schmidt, I. & Blume, C. (2016). Wir müssen reden. Interaktive Anwendungen zum fremdsprachlichen Sprechtraining [We need to talk. Interactive applications for foreign language speaking practice]  In T. Zeyer, S. Stuhlmann & R. D. Jones (Eds.), Interaktivität beim Fremdsprachenlehren und -lernen mit digitalen Medien: Hit oder hype? (S. 211–235). Narr. 

 

Teaching practice publications

Pili-Moss, D, Schmidt, T., Beilharz, S., & Blume, C. (2023). Project Interact for School (I4S). Unterrichtseinheit und Target-Task zum Thema „Giving Advice.“ Language Focus: The Past Tense, Gerunds, Modals. DOI:10.48548/pubdata-107

Blume, C. & Hübner, A. (2021). Von Rebellen und Patrioten: Ein digitales Lernspiel für den fremdsprachlichen Englischunterricht [About rebels and patriots: A digital educational game for English as a foreign language instruction]. In J. Bündgens-Kosten & P. Schildhauer (Hrsg.), Englischunterricht in einer digitalisierten Gesellschaft (S. 144–154). Beltz. 

Blume, C. (2020). Playing the past to understand the present: Using a serious digital game in the EFL classroom. Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch (167), 40–46. 

Blume, C. (Hrsg.). (2013). Neusprachliche Bibliothek. Ray Bradbury’s There Will Come Soft Rains. Diesterweg. 

Blume, C. (2012). The World is Flat: Excerpts and key supplementary texts. Neusprachliche Bibliothek. Diesterweg. 

Steinbeck, R. & Blume, C. (1997). Heimatlos in der Heimat: Minderheiten in Deutschland. A Curriculum Unit for Advanced Students of German. Stanford Program for International & Cross-Cultural Education.  

Blume, C. (Hrsg.). (2013). Neusprachliche Bibliothek. Ray Bradbury’s There Will Come Soft Rains. Diesterweg. 

Blume, C. (2012). The World is Flat: Excerpts and key supplementary texts. Neusprachliche Bibliothek. Diesterweg. 

Steinbeck, R. & Blume, C. (1997). Heimatlos in der Heimat: Minderheiten in Deutschland. A Curriculum Unit for Advanced Students of German. Stanford Program for International & Cross-Cultural Education.


Editorships

Blume, C. Co-editor of the series “Diversity in Culture“ in transcript Verlag.

Blume, C., Marci-Boehncke, G., Ronan, P. (eds.). (forthcoming). Neue Lehrendenrollen in der (Fremd-) Sprachendidatkik entwickeln, implementieren und beforschen. transcript Verlag.

Blume, C., Buendgens-Kosten, J., Schildhauer, P. (eds.). (in preparation). Inclusion and Diversity in CALL (theme issue). CALICO, 43.

Blume, C. (ed.). (in preparation). Multiliteracies-aligned teaching and learning in digitally-mediated second language teacher education. Multilingual Matters.

Blume, C. & Bündgens-Kosten, J. (eds.). (forthcoming). Neurodiversität im Fremdsprachenunterricht (Arbeitstitel) [Sonderheft]. FLuL – Fremdsprachen Lehren und Lernen, 52.

The ElleN Group (in press). Expert*innen in eigener Sache: Gespräch über Englischunterricht und Neurodiversität. LIT Verlag.

Blume, C., Gerlach, D., Benitt, N., Eßer, S., Roters, B., Springob, B., Schmidt, T. (eds.). (2019). Perspektiven inklusiven Englischunterrichts: Gemeinsam lehren und lernen. Dokumentation zur Tagung vom 20. und 21. September 2018 an der Leuphana Universität Lüneburg. https://inklusiver-englischunterricht.de

 

Other publications

Blume, C. (2022). Beiträge: Authentizität, Kompetenzorientiertes Fremdsprachenlernen; Interaktivität; Selbstkorrektur [Encyclopedia entries: Authenticity; competence-oriented foreign language learning; interactivity; self-correction]. In Schierholz (Hg.), Wörterbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft(WSK), Bd. 16 Sprachdidaktik. Erstsprache, Zweitsprache, Fremdsprache. Mouton de Gruyter. 

Parrisius, C., Pieronczyk, I., Blume, C., Wendebourg, K., Pili-Moss, D., Assmann, M., Beilharz, S., Bodnar, S., Colling, L., Holz, H., Middelanis, L., Nuxoll, F., Schmidt-Peterson, J., Meurers, D., Nagengast, B., Schmidt, T. & Trautwein, U. (2022). Using an intelligent tutoring system within a task-based learning approach in English as a foreign language classes to foster motivation and learning outcome (Interact4School): Pre-registration of the study design. PsychArchiveshttps://doi.org/10.23668/psycharchives.5366  

Gerlach, D., & Vogt, K. (2021). Positionspapier der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF): Inklusiver Fremdsprachenunterricht. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung [Position paper of the German Society for Foreign Language Research: Inclusive foreign language instruction], 32(1), 21–50. https://doi.org/10.1007/978-3-476-04933-9_3 . With Blume, C., Chilla, S., Doetjes, G., Eisenmann, M., Engelen, S., Heine, L.,  Küppers, A., Marx, N., Mertens, J., Schmidt, T., Springob, J., Wieland, K., & Wilden, E. 

Blume, C., Hübner, A., Keck. M. (2020). Remote learning with American studies. http://blog.asjournal.org/remote-learning-with-american-studies/ 

Blume, C. (2019). Investigating digital game-based language learning: Applications, actors, and issues of access (Dissertation). Leuphana Universität Lüneburg, Lüneburg. https://ogy.de/BlumeDGBLL 

Blume, C. (2017). What inclusive English education means to me. https://inklusiver-englischunterricht.de/2017/11/what-inclusive-english-education-means-to-me/ 

Reviewer

I have reviewed for the following journals: Teaching and Teacher Education, Ludic Language Pedagogy Journal, CALL Journal, TEFL-EJ, Language Learning & Technology, Foreign Language Annals, and Die Unterrichtspraxis/Teaching German